20 November 2008

Aku dan Rama-Rama (Part II)

Rama-rama lagi? (Hahahaha)



Pernah tengok metamorfosis rama-rama? Bagaimana ia dari kepompong menjadi seekor rama-rama yang indah?
Malam tadi ‘seseorang’ mengajar aku sesuatu yang boleh mengaitkan kehidupan ini dengan peringkat perubahan si rama-rama dari kepompong.





Hidup kita sebelum ini adal
ah ibarat berada di dalam kepompong. Selamat, nyaman, aman dan terlindung. Kemudian, kita dianugerahkan sepasang sayap yang cantik. Anggap sahaja sayap itu adalah kelebihan dan kekurangan diri. Kita akan keluar dari kepompong itu dan cuba meneroka dunia luar dengan sepasang sayap itu. Sepasang sayap itu adalah keyakinan, ilmu, iman….dan apa sahaja yang menjadi bekalan untuk kita terbang jauh.



Mungkin sahaja kita akan diuji dengan tamparan angin yang menggila dan kita terhempas dipukul angin itu. Atau kita berdepan dengan ancaman-ancaman lain yang membuatkan kita ketakutan, sedih….terbang lari ke sana sini.




Aku ibaratkan diriku seperti rama-rama itu.



Terfikir seketika ‘ Alangkah baiknya aku kembali ke kepompongku. Disana aku terlindung. Selamat. Aman…”




Tapi sampai bila harus aku berlindung dalam kepompongku?

Sampai bila aku harus takut berdepan dengan tiupan angin dan bahaya?



‘Seseorang’ itu membiarkan aku berfikir panjang malam tadi sampaikan aku terlepas waktu tidur. Plus, kepala berdenyut macam nak pecah! Uphamol 650 rupanya tak cukup kuat untuk membunuh rasa sakit kepala aku! Huh! Nak telan 2 biji, teringat pesan En.Helmi…. “Jangan!” Hahaha!



Terima kasih rama-rama!



(Ada lagi Aku dan Rama-Rama:Part III. Khas untuk wanita.... Tunggu...!)

No comments:

Post a Comment