29 February 2016

How To Remove Saved Password From Chrome (versi CikBunga)

Bulan Februari pun dah nak sampai ke penghujung. Blog Cik Bunga masih belum mencapai tahap aktif lagi. Yes, Cik Bunga masih mencuba.

So kali ni Cik Bunga ada satu benda nak kongsi. Ingat tak tahun lepas Cik Bunga ada share tentang cara-cara memadamkan 'saved password' daripada Mozilla Firefox. Last meeting ada la kawan Cik Bunga tertanya tentang Chrome pulak.

Eh, Cik Bunga pun sekarang dah beralih ke Chrome. Entah kenapa dah tak pakai Mozilla. Haha! 

Ok, ini cara untuk mengenalpasti dimana browser internet kita menyimpan semua password yang kita 'save'. Mungkin boleh alternately baca punca kenapa kita 'save' password tu di sini -How To Remove Saved Password From Mozilla Firefox- 

And this is How To Remove Saved Password From Chrome! ...


1) Buka browser anda. Lihat di sebelah kanan, atas ...ada icon 3 jalur.





2) Klik 3 jalur itu dan pilih SETTING






3) Akan keluar paparan ini...skrol di bawah sekali..akan keluar link Show Advanced Setting



4) Di ruangan Privacy -- Password and forms , klik Manage Passwords.



5) Akan keluar semua website yang telah disimpan username (email) dan password dalam bentuk ●●●●●●●●● ini. Haha, CikBunga selalunya terus simpan je kalau password jenis shopping-online website ni. Senang nak log in accounts untuk beli barang. Heheheeeee...



6) Let say nak delete certain password untuk certain website, contohnya Maybank2u. Klik je kat mana - mana website...dan klik SHOW di sebelah password yang encrypted (●●●●●●●●●●) tu. 

7) Tadaaaa..password itu akan kelihatan. Ha...ini sangat berguna kalau kita ni asyik terlupa apa password kita. Sampai letih nak 'Forgot Password' kemudian 'reset' kan? Nah..ada kebaikan juga browser simpan password kita kan?



8) Nak delete pun, tiada masalah. Klik sahaja button X di sebelah itu. Selesai! Jangan stress sebab stress itu tidak baik untuk kesihatan. Heeee...!

Selesai! 

Jadi sama ada kita nk delete semua atau sekadar ingin menyemak kembali ''apa laaaa aku buat username / password untuk website Zalora ni....." sila lihat caranya di sini.

Harus diingatkan ye, ini untuk username / password untuk website sahaja. Kalau anda buat password untuk file Microsoft anda, maaf. Sehingga hari ini, CikBunga pun masih gagal untuk membuka satu file Word yang diset kan password. Hahahahaha! 

Ok.
Adios! 

No comments:

Post a Comment