17 September 2008

Preparation for Raya

Lagi 2minggu je nak Raya. Preparation? For me..semuanye macam biasa je. Setakat prepare baju je..normal lah kan? Every year mcm tu. Kuih pun..mcm biasa gak.

so..apa yang luar biasa nye?

Actually…ada gak yang unusual than last year. Family aku beriya2 plak..(rasanya!). Tahun - tahun lepas takde la aku terasa sangat nk Raya, just macam biasa. Tunggu Raya.. Tahun ni, semua happy semacam! Bukanlah aku tak suka..tapi macam….(kdg2 sampai termenung la tengok gelagat dorang..esp Aty yang kalut sebab Nazri nak datang umah! Hahaha!) - Klo la dia baca blog ni….!

Selalunya buat kuih at least 5 hari sebelum..tapi ni..baru seminggu puasa Mama dah sibuk buat kuih! Since aku balik Jumaat je, so malam2 lain..Mama & Aty je la. Bella balik kerja kul 10..dia tolong tengok je la + nyibuk tya itu ini!

Cuti Nuzul Quran, shopping! Yang girls just grab T-shirt biasa je since dorang nye barang-barang dah beli awal..yang guys ni (termasuklah Papa!) yang susah bebenor nak cari! Takde saiz la..cutting tak menarik la. Yang peliknye..jeans je pun! Tapi sampai aku dah terduduk kepenatan tgu Amin & Adik kat fitting room!

Agenda malam - Papa, Amin & Adik tak sabar-sabar dah nk pasang lampu lip-lap kat porch! ( Hello…last time kitorang ada lampu lip-lap ni ada la dlm 6-7 tahun lepas, kat Shah Alam!) Rasanye tak terkejut kot..klo Papa tetiba plan nak pasang lampu minyak tanah lak kat pagar umah!

Okey…what’s next?

Sesi buat kuih:

*Aty beriya2 sbb Nazri nak datang umah. Huahuahua! (Aty..klo Aty bc comment ni..jgn marah ye!)..*

Sesi memasang lampu lip-lap!

*Amin lak sebab Farah nk datang kot. Beriya nye sampai suh Papa cat umah! Adik - Nafisa la kot!

Bella...Bella...

Bella...Bella...

Yang Si Bella ni plak…Mama & Papa dah pening bila dia wat statement macam ni:

“Tengok lah, 2-3 orang skandal Bella nak datang…Haha! Korang hiaslah rumah ni cantik2 yea!” Dan tanpa segan silu..aku baling kusyen tu kat dia!

And yang pasti..Abg jiran sebelah umah aku dah pelik kitorang kecoh2 depan umah tengah2 malam macam tu! Bertambah pelik klo dia tengok papa gaduh-gaduh manja dgn Amin & Adik cara-cara nak pasang lampu liplap dengan penuh gaya! Mama dah give up. Aku, Bella & Aty…taknak masuk campur! Nnt ada yang kne lilit dengan lampu liplap sambil nyanyi lagu Suasana Hari Raya~Anuar Zain & Elina! (Aku benci tul lagu lampu liplap tu…ada ke lagu Merry Christmas?? Better silent off la!)

CHOP! CHOP!

Mohd Zaim Musa Bin Zaini - dah leh jalan + lari2 and gaduh2 dengan John! Oooo..klo dulu aku la kne dukung dia bawak ke sana sini..sekarang aku lak kne kejar dia ke sana sini! Hahaha!

Dulu...(2 bulan)

Dulu...(2 bulan)

Sekarang..setahun lebih!

Sekarang..setahun lebih!

Degedek!!

Degedek!!

And siapa pulak John..? Haha… This is John!

John - kera peliharaan Bode! Kuikuikui!

John - kera peliharaan Bode! Kuikuikui!

Whatever pun…Degedek (his nickname) akan kalah bila bertemu dengan Abdul Rahman or Man, his cousin yang tua 3 bulan dari dia! Hahaha! Teringat scene Man tepuk kepala dia time ‘buka puasa’ last week! Cian sangat!

Abdul Rahman @ Man....yang sangat brutal bila jmpe Degedek! Hahaha!

Abdul Rahman @ Man....yang sangat brutal bila jmpe Degedek! Hahaha!

And he will be so ngada-ngada, manja sangat2 when he saw me! Hahaha!

No comments:

Post a Comment