04 September 2013

Open House, oh! Open House




Diakhir-akhir Syawal ini, berapa sesi Rumah Terbuka @ Open house anda telah penuhi? Setiap hari? Setiap minggu? Itu belum lagi Open Office yang selalunya berlangsung di pejabat masing-masing di waktu bekerja, kan? 

Saya pun suka memenuhi undangan rumah terbuka ini. Bukan semata-mata kerana save budget tak payah beli makanan tengahari atau malam, tapi sesi berkumpul makan ramai-ramai itu sangat seronok. Masa itulah yang jauh didekatkan, yang dekat dirapatkan, yang tak kenal mula mengenali, yang tak bertegur sapa mula tersenyum ramah. 

Cuma ada beberapa perkara berkenaan open house ini membuatkan dahi saya berkerut. Pelik. Adakah kerana tetamu menapau makanan untuk balik ke rumah? Oh, itu dikupas sebagai isi terakhir. Itu sudah biasa didengari bukan. Mari kita bercakap tentang perkara lain selain itu.

#1 - Trend.
Amalannya rumah terbuka ini adalah mengikut kemampuan si tuan punya rumah. Jika ada kelebihan rezeki dan ingin dikongsi bersama-sama sanak saudara, jiran tetangga dan sahabat handai, maka sangatlah bagus melaksanakan perkongsian rezeki tersebut. Ya! Selain merapatkan silaturahim sempena Aidilfitri Al-Mubarak. Tapi cuba korang semua jeling-jeling atau imbas kembali open house zaman sekarang. 

"Tipah, tahun ni kau tak buat open house ke? Tahun lepas kan kau buat?" Si Senah menjerit di sebalik tembok rumah.

Biasa dengan dialog diatas? Apa reaksi Si Tipah? Kalau memang ada perancangan Si Tipah & Family nak buat open house kerana kelebihan bonus dan rezeki, Alhamdulillah... Dapat jugak merasa puding karamel Tipah yang tip-top.

Tapi kalau Si Tipah tiada perancangan? Dicampur pula ada rasa malu 'tahun ni takkan tak buat'...maka terkucam-kucam la si Tipah menggagahkan diri membuat jugak open house. Kerna apa? KEWAJIPAN BUAT SETIAP TAHUN?

Adakah disebabkan tahun lepas Si Tipah buat open house, maka sampai akhir waktu Si Tipah KENA buat open house? Tetamu lain hanya menunggu waktu dijemput. 

For me, tak malu ke meminta-minta? 
Pada yang pernah tanya pada bondaku "Bila nak buat open house, kak?" Kalau sempat anak sulung dia ni mendengar, maka akan terdengarlah jawapan balas " Asyik kami je buat tiap tahun, apakata makcik pulak buat. Open house ni bukan wajib untuk kami je.." 

Tersengih je kan makcik? 

Come on. Hormatlah orang sikit. Jangan tahu nak harapkan dari orang lain je. Sekali lagi ditegaskan, OPEN HOUSE BUKAN WAJIB. HANYA JIKA ADA LEBIH REZEKI DAN KEMAMPUAN SAHAJA. Jangan melampau. Selepas raya nak makan apa? Serdak kuih tart?

Pernah jumpa orang macam ni?

#2 - Makan sampai kenyang.
Pernah lihat? Atau pernah buat? Atau SELALU buat? :)

Hello... open house ni bukan open for ONLY you. Ramai lagi akan datang. Tujuan open house ni selain berkongsi rezeki, adalah untuk merapatkan silaturahim, bertanya khabar. Dah la kau datang dengan main point nak makan dari start masuk rumah sampai jadi tetamu terakhir..... Sampaikan tuan rumah terpaksa top-up tray lauk sebab kau bedal seorang...

Tuan rumah bukan nak kongsi rezeki dengan kau seorang je tau. Ah, malas nak ulas dengan lebih terperinci. Takut terkasar bahasa. :) 


Pernah jumpa orang macam ni?

Cukup tak faham mentaliti manusia macam ini. 

#3 - Tapau
Need more explaination? Untuk anak, kakak, abang ipar, anak saudara, tok su, Kak Nah sepupu kepada abang ipar....dan lain-lain yang berada di rumah sebab datang melawat semalam.

"Eh Cik Bunga, kau ni bising. Tuan rumah tak cakap apa-apa pun!"

Oi Mak Cik Senah... tuan rumah memang tak cakap apa-apa. Dalam hati dia, kau tahu? Mana ada tuan rumah akan kata TAK BOLEH. 

Tapi, open house ni bukan untuk kau seorang (ayat ulangan).

Need more explanation?


Pernah jumpa orang macam ni? 

Ya, itu dia Top 3 perangai yang aku selalu tengok di rumah-rumah terbuka yang pernah dipenuhi jemputannya. Ada lagi? Meh kongsi...mana tahu boleh jadi next entri. Kita kupas sampai lemas!

2 comments: