07 August 2009

Surat kiriman tak rasmi buat korang kengkawan aku

Kehadapan kawan-kawanku di serata pelusuk Malaysia. Mungkin jugak ada yang dah terlepas ke negara orang lain macam Bryan di Hawaii. Hope korang sume sihat-sihat, gelak-gelak baca surat aku ni. (Haa..gelak-gelak..aku tumbok kang!)

Wei korang,

Mana la korang g daaa..? Ada yang dah hilang langsung dari radar aku nih! Firstly, Manju, kawan aku kat Sekolah Rendah Taman Sri Muda…dimana la engkau ye? Entah ko ingat lagi tak aku ni. Teringat siot masa kite tubuhkan team samseng comel. Bergaduh lak dengan boys team..kecoh satu kantin dek dua team berlainan jantina bergaduh. Sampai la kite berdua kne panggil dengan guru disiplin. “Amboi..kecik-kecik dah tunjuk samseng ye…?” Aku rasa, cikgu tu pun tak berapa nk percaya kite dua jadi kepala dalam perang tu.

Pastu..pastu ada lagi. Ko jadi life jacket aku masa abang sorang minah (aku lupa nama dia) yang aku tumbuk kat perut tu..abang nyer pengawas poyo, g marah aku. Aku pun lupa kenapa aku g tumbuk sampai senak budak tu, yang aku ingat, abang dia yang darjah 6 tu membebel sambil tak percaya aku yang tumbuk adik dia. Ko defend aku gile-gile…kata adik dia yang cari gaduh. Nak wat camne, maybe abang dia takut ko lak tumbuk dia, dia lepas kan aku and ko. Lepas tanpa bebas!

Kite terus lost contact bile aku kne pindah sekolah sbb mak bapak aku pindah Batu 3 masa aku darjah 2.

Sekolah Rendah SS19, Subang Jaya. Dah makin ramai kawan aku. Ingat lagi. 3 Maju Jaya!. Mula tubuhkan team haram. Aku, Sal, Shida, Nida, Giant and Intan.

Ada jawatan tu, masing-masing. Tak payah la reveal, nanti budak-budak la ni tiru lak. Dorang ni bukan leh caya… Yang paling best jawatan Giant la…dia kaki pukul kitorang. Klo anything happen to ahli kumpulan kitorang, Giant akan bantu. Sapa tak takut dengan Gian @ Masliyana weyhhh. Sekali di hayun penumbuk….huuuuuuu! Esp klo ada yang nak try buli-buli kami. Takde ampun la..

Pastu kite semua kne pindah sekolah sama-sama sebab ada sekolah baru bukak berdekatan dengan taman perumahan kite kan? Taman Batu Tiga. So, kite sume pindah ke Sekolah Rendah Kebangsaan Seksyen 20. “Kekejaman” kite dibawa bersama.

Mentang-mentang kite sume naik bas sekolah yang family Sal usahakan, makanya pergi sekolah and balik sekolah memang tempat duduk kite sume dalam bas dah reserve. Belakang sekali. Walau bas sesak macam sardine King Cup, kite berenam paling lambat naik bas pun, kite tetap ada tempat duduk VIP. Tak pernah ditinggalkan bas! Huhuhu.. Budak-budak lain bersesak-sesak. Tapi masa tu, mana ada perasaan kesian kat depa. Kite semua dah la dapat duduk, kne air-cond plak tu. pAstu ketawa-ketawa macam bas tu bapak kite yang punye. Eh, bas tu bapak Sal yang punya!

Kat taman perumahan pun, kite gak yang paling popular. Taman permainan tu geng kite yang conquer. Jangan ada yang berani nak main kat buaian ke, gelungsur ke, jongkang-jongket ke..klo kite main kat situ. Klo tak, Giant akan beraksi. Budak lelaki la paling bengang dengan kite.

Bergaduh dengan boys especially time kite sume mengaji kat umah Intan sebab mak dia ngajar ngaji. Lagi sekali, kite gak diberi layanan istimewa. Kite paling lambat, tapi selalu kite balik awal. Hehehe.

Ingat scene kejar-kejar dengan budak lelaki abis slot mengaji. Dorang tak puas hati sebab asyik-asyik kite… asyik-asyik kite…! Ingat lagi bile mak Intan tubuhkan kumpulan nasyid? Haaa..ni paling tak tahan. Group perempuan paling ganas bertukar jadi ayu bile kite sume masuk kumpulan nasyid ni. No 3 kan? Paling aku tak leh lupa, aku plak tu jadi ketua nasyid. Lagu ape ye… ‘Assalamualaikum’, kan? Seminggu sebelum hari pertandingan, kite bukan lagi g umah Intan untuk mengaji tapi untuk praktis menyanyi. Huh..rosak!

Keadaan jadi sedikit lain bile kite masuk sekolah menengah. Sek Men Keb Seksyen 19. First three year, kite still satu team, tapi peredaran masa, kite mula ada clique masing-masing. Kumpulan kite bubar tapi kite masih kawan. Sesekali lepak. Sesekali je la. Aliran pun dah lain. Sains. Akaun. Sastera.

Time ni aku ber-teammate dengan Diyana and Mira sampai form 5. Bersekali dengan Erwan, Ali and Nik. Kite semua satu kelas cume Nik je kelas lain.

Kite rapat pun sebab kite satu kelab. Kelab Usahawan Muda. Nik Pengerusi, Diyana S/U then aku ganti sebab Diyana tak sihat tahun tu. Dalam kelas aku Penolong, Diyana and Amirah AJK aku yang paling setia. Ada je perangai gile Erwan yang buat kite kadang-kadang jadi gile nk layan kan. Hahaha. Mira yang pendiam and lembut je. Aku pupal minah yang baran. Asyik nak mengamuk je dalam kelas. Bile aku mengamuk, sume diam menikus kecuali Diyana, Mira, Erwan and Ali. Budak-budak ni memang tak makan saman. Siap senyum2 perli lagi! Huh.

Diyana yang selalu berlawan dengan aku dalam hal akademik. Cikgu BM kite selalu jadikan kite berdua contoh dalam kelas. Karangan terbaik! Kite lak lawan siapa buat karangan paling panjang. Bermuka-muka surat. Takpe kan..persaingan sihat.

Ali pulak yang rajin bertanya soalan Matematik. Erwan..sume benda dia tanya. Suka pulak ngorat Mira. Dan Nik yang… (ok..ok…Aku dah mula rasa macam ada rama-rama dalam perut plus lebah keep buzzing dalam kepala bila ingat time kite berenam ni. ) Sorry guys… Unfinished business is really annoying, right? It's haunted! But, still….sampai sekarang kita masih berkawan kecuali Nik…….

Masuk Matrikulasi Melaka. My best buddy wud be my rumet la. Sai, Chem and Aimi. Then, kite teammate lak dengan ketua blok, Ana and bilik depan. Jaja, Bedah, Edah. Eh, sape lagi sorang nama rumet dorang ye? Yang mata buntang tu? Huhuhu. Ina kan.

Weyh korang, ingat tak time kite kne ketuk SETIAP BILIK KAT BLOK A4 sebab kite dah menyebabkan warden naik hangin dan putuskan bekalan elektrik seluruh blok? Gile haru time tu. Tu…degil tak hingat! Satu blok marah kite kan? Hahahaha! Ingat jugak tak, group kite diam-diam g letak kad ucapan mintak maaf kat depan umah warden? Garang gile kan warden kite tu. Kite gelar dia Singa Betina. Huhuhu!

Time ni gak aku kawan dengan Azzu and Zana. Aku jugak adalah kaunselor tak bertauliah si Khatib. Dan disini jugak aku kenal Darus. Ingat lagi mamat budak Fizik ni? Korang marah aku sebab berkawan dengan mafia ni. Hahaha! Aku kawan je. Ingat lagi time Khatib ‘selamatkan’ aku time team mafia kampus ni ‘tahan’ aku depan library. Nak tya siapa Nik….sebab malam sebelum tu dia call aku, Nik yang angkat and kene hamuk dalam fhone.

Then, kite terpisah lagi. Aku gi pulak UPM. Kampus Bintulu beb. Sai pun. Hahaha. Team pun dah team baru. Aku, Sai, Aween and Ana. Sai, ingat lagi Sam gelar aku Singa Betina sebab time orientasi aku lah makhluk Tuhan paling garang? Time aku marah Sam and urusetia lain sebab makanan time orientasi tu tak sedap! Then, malam tu ketua urusetia (Sani) peril aku dalam perhimpunan student baru sebab marah urusetia dia. Huh..itu pun nak mengadu! Macam hampeh! Then, mcmne Murad menyamar, call aku sebab time ni sesape nak berkawan dengan ko, kne get thru aku dulu. Kenape dorang ckp camtu ye. Sebab ko and aku tak pernah berenggang kot. And aku kan garang? Pernah tengok aku senyum?

Ana and Aween...ingat mamat yang kita (eh..aku je) gelar 'Sarawakian' nickname Kian yang menggangu hidup aku siang malam pagi dan petang? Mamat ni lagi sekor. Rasa nak tanam je hidup-hidup kat ladang jagung atas bukit belakang kolej tu. Mamat yang buat aku fobia each time jumpe dia disekitar kolej. Macam jumpe perogol bersiri pulak, kan?

Hahaha. Gelak sendiri. Teringat ada sorang mamat ni bagi aku coklat Fererro Rocher dengan tag-line 'Bintang Hatiku'. Ingat aku makan ke...sorry la. Aku jamu rumet aku. Pastu mamat skuter biru yang buat lawak gile nak mampus masa last day aku kat Bintulu. Bayangkan korang tengah lepak kat balai berlepas airport, tunggu lagi 30 minit sebelum masuk dalam pesawat, then tibe2 nama korang bergema diserata airport. Aku mula terasa "Aku bawak dadah ke?" Rupanyer mamat ni minta akak kaunter AirAsia tu panggil aku keluar dari balai berlepas! Semata-mata nak borak!?? Lagi sekali nama aku berkumandang sebab flight dah nak berlepas cume aku je tak masuk2 boarding lagi?! UPMKB memang gile!

Tapi, time ni lagi gile. Macam-macam perkara gile yang hanya kite je tahu dan kite masih berpegang pada kata-kata ‘ biar pecah diperut, jangan diperut’. Bunyi macam …. Huh! Ada gak yang aku kategorikan gile tapi still boleh reveal la. Contohnye Aku, Aween and Ana g Kg Jepak? Siapa yang tahu ape itu Kg Jepak, mereka takkan memandai2 g seberang sungai tu, naik penambang and ‘bersiar-siar’ di Kg Jepak. Nasib baik kite selamat menyeberang semula ke Bandar Bintulu tanpa diapa-apakan.

Erm..ingat ‘percutian rahsia’ kite berlima (plus Murad). Siapa tahu kite di Similajau? No one! Dan kite tetap selamat pulang ke Bintulu without anyone know where we gone a night before. Hahaha!

Time ni aku mula berkawan dengan Anol. Okey, now kira berapa orang yang jeles tengok aku and anol macam belangkas!? Semua orang nak tahu klo Ayu-Anol ada ape2 ke? Hahaha..kesian. Kitorang kan TTM. Tapi satu UPM tak percaya kan?

Teringat kite g Miri time sem-break. Kat sini aku kenal Malek plak. And since then, aku rapat gak dengan Malek. Baru kenal Zaidi. Annuar...etc..etc...

Akhir semester 2, kite sume kne pindah UPM Serdang. Di Serdang, kite semakin rapat. Aku mula berbaik la dengan Syed yang aku kata lelaki paling BERLAGAK masa kat Bintulu. BERLAGAK HANDSOME. Fifi, Jaa, Ramzan, Hadi, Shah, Kak Zuna, Yan, Zida, Lah, Elma…...etc..etc...

Macam-macam terjadi sepanjang semester 3 – 7 kite kat Serdang kan. MACAM-MACAM. Ada gembira contohnyer kite semua dalam 1 kumpulan tarian etnik Sabah Sarawak (and that make us accepted in Serdang Campus, rite) Ingat masa 1st time kite sampai di Kolej Kelima, masa tu kite sem3, tapi dilayan macam junior sem 1. Macam mana kite boikot orientasi sem 1, sebab kite kata kite sem 3! Fasi2 dah pening. Ala..fasi pon dah2 Diploma je. (BERLAGAK GILE AYAT AKU!!).

Kite adalah super-duper-senior yang amat dikenali ramai. Sbb cohort kite je pakai no matrik start with the letter S. S for Special! Mine is S07266! Hahaha. Dak2 Serdang mana ada no matrik macam kite. Pelik je dorang bile no matrik kite ada huruf S lak!!?

Beberapa peristiwa yang aku takkan lupa.

*Bile kite (girls) g bawak team lelaki lepak depan blok Kalui, then terpaksa pihak pengurusan kolej datang tegur. Owhh..tak boleh rupanyer. Rasanyer sambut bday K.Feeza masa tu. Siap baling tepung la..kecoh blok perempuan bile segerombolan lelaki ada kat dalam blok! Hahahah! Mana tau tak leh bawak lelaki masuk!?

*Sambutan Bday Fifi bile tetiba FaiCheng and Keran tumpang sekaki baling belon isi air + resepi busuk nk mampos!

*Pilihanraya MPP yang hampir musnahkan persahabatan kite.

*Charlies Angel pimpinan Fai Cheng-bile kite hampir ditangkap oleh team PMI. Hahaha!

*Malek masuk spital

*Kelas teknik Kuantitatif – aku n K.Zuna selalu menyelinap keluar kuliah ikut pintu belakang masa Prof Al-Sagoff tak perasan (of course lepas sign attendance! )

*Lepak2 kat fountain depan Kalui macam fountain tu kite yang punye.

*Lepak kat Dewan K5 macam dewan tu kite yang punye sambil conquer Astro.

*Sekali lagi, team kite gak conquer Bilik Bacaan macam laaa Bilik tu Dr Shatar memang build for us!

*Rakam aktiviti maksiat adegan terlampau manja tut…..tut dan tut..tut dalam bilik bacaan masa ulangkaji dan ugut si tut…untuk bagi kat makwe dia! Siap ugut nak masukkan dalam YouTube lagi!...

**Okey..okey stop2! Banyak sangat. Yela..3 tahun maaa! Macam2. Tunggang terbalik! Hahaha!

Tapi sekarang, kite sume dah terbang ke sana-sini. Tapi kite tetap kawan kan..?

Rasa-rasa taknak endingkan surat ni, tapi time’s up. Ada perkara lain yang aku kne buat. So, lain kali aku tulis*taip surat lagi untuk korang semua ye.

Oh ye..ada pantun untuk korang semua.

Pecah kaca, pecah gelas.. Sudah baca harap balas!

Yang selalu ingat kat korang. Rindu korang.

Muah2x!

Ayu Azura



Surat ini dijana oleh computer, makanye tandatangan tidak diperlukan.!

*********************************************

Next post aku tulis surat chintha plak! Jaga-jaga la....



1 comment:

  1. ***************************************************************************************************************************************okkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

    ReplyDelete