21 December 2009

Ada apa dengan nama?

OK. Hari Isnin yang indah (Fullstop. No more explainations, please Azura!)

Azura. My name. Azure, mean blue. Azzurre….? Hahahaha.

Ada apa dengan nama? Macam – macam nama wujud dalam dunia ni. Kadang – kadang susah bebenor nak menyebutnya. Berbelit lidah.


Hari Ahad (yang indah juga..di Tanjong Malim) yang lepas, aku duk menghabiskan sisa-sisa hidup di ruang tamu rumah. Menonton CSI Tiga Serangkai. Dari New York hinggalah ke Miami. Then I realize something. Sebenarnya dah lama jugak la realize nye tapi kali ni la baru nak explore more.


Nama. Name (in English..).


Akuu cukup tertarik dengan keturunan Mat Salleh yang menamakan atau family nama a.k.a surname – nya kalau di teranseleat akan bermaksud benda atau haiwan. Contohnye kan.. Mr.Fox. Dalam bahasa ibunda aku, bermaksud En Musang? Atau Ms Bloomwood (watak dalam cerita “Confessions of a Shopaholic”) atau Cik KembangKayu / Cik KayuKembang? Okay, how about Ms Bella Swan (heroin Twilight / New Moon) yang dalam Bahasa Malaysia nya Cik Bella…… Angsa?


Okay, maybe nanti ada yang kata nama melayu pun ada maksudnya..dalam arab contohnya Nur – cahaya… Ok, fine tapi now I’m talking about names that have other meaning in their own language. Looks..Nur – in Malay but translated in Arab by Cahaya (light). Look back to FOX. In English...it means that “fox”, right? Not being translated to other language, but straightly translated in the same language.


Teringat time kecik-kecik dulu kawan-kawan (not me but my friends…) jadikan trend klo nak panggil kite pakai nama ayah. Even bukan dengan bunyi mengejek, kita cukup pantang nama ayah kite disebut-sebut. Sampai satu ketika, bila kawan adik asyik menyebut-nyebut nama ayah depan adik aku (tak sedar aku ada di area tu), aku tunjukkan kuasa aku time tu. Being in primary school that time in that group… I mean Sal’s group, mean some kind of power, k. Berani la buat hal dengan kami yang berkawan dengan anak bongsu tauke bas sekolah, ada la yang tak balik rumah dengan bas sekolah tengah hari nanti.

Oookkk…back to story… What did I done? Well..time tu Azura Mat Said sangat garang (sekarang pun). Aku turun dari bas sekolah, cepat-cepat gi tunggu kat depan pintu pagar…bile budak tu jejak je kaki turun dari bas yang sama dan menuju ke pintu pagar… kekejaman berlaku. It happened so fast tapi yang aku ingat lepas aku cekak leher dia and henyak dia kat dinding, satu penampar kat pipi kanan. Plus, amaran. Owhh..part amaran tu bonus. Buy one free one, some kind of that thing.


Old sweet time.


Tapi, sekarang takde la sampai aku nak penampar sesape yang buat lawak bangang macam tu. You know what, mat salleh do panggil kite dengan nama ayah ok. So, gile ke aku nak penampar dorang sebab dorang panggil kita dengan surname / family name kite. Berfikir secara waras, all! Jangan nak semberono. Buruk padahnya.

Masa kerja kat SK-II, Procter & Gamble, those Manila and Singaporean staff greet kite pakai family name, k. Even surat / email pun they put there Miss Said. My email address sound like said.a@...... There you go, girl! That little “a” stand for Azura but my family name are all of it. Ada ke aku nak penampar dorang…no.no.no. Profesional, dude!


Orait, enough about name.
Well…ada ape dengan nama, kan?

Even Syah nama kan motor kesayangannya Suraya (before dia jual Suraya sebab nak masuk belajar DPLI di UPSI) and aku plak nama kan patung kecik yang bergayut di kunci ofis aku as Bobo (dulu Bobo di attachkan bersama pendrive 256 MB yang berharga RM120. Diulang Ringgit Malaysia Satu Ratus Dua Puluh...! Masa itu, ok. Masa itu. Sekarang pendrive 4GB hanya bernilai RM40..) Huh…! Nama patung yang teman aku tidur setiap malam di Tg Malim pulak ialah Winnie The Pooh..si perut buncit!


Adios. Azura loves u.

Haip..Pooh! Tak baik duk atas bantal. Mama kata nanti bisul. Padan muka!

No comments:

Post a Comment