19 March 2009

Korang kawen dengan siapa?

Situasi 1:

Aku ada ramai dah kawan2 yang dah kawen. Start dengan Lah-Aiman, Anol, Anim-Ezad, Sai-Yazid, Asmah, Amirah, Busu-Akmar, Heikma-Hanif, Zalina, Faiezah, erm…ramai la! Ada sesetengah daripada nama2 ni pernah cakap ‘ aku dah sedia nak kawen’. Ok…this statement make me thinking for 10 seconds.

Apa persediaan nak kawen?

Macam mana nak tahu kita dah bersedia nak kawen padahal kite baru je nak kawen ni..belum kawen lagi. Unless kite pernah kawen, dan tahu ape persediaan nak kawen (for second time..huahuahua…).

Padahal, belum pun masuk ke alam perkhawinan. Tak tahu pun ape ada dalam dunia rumahtangga. Tak dapat nak predict pun ape akan terjadi dalam suasana suami-isteri. Then, mcm mana tahu dah bersedia tu..? –(semua ni appeared in 10 second!!)

Pernah tya pada beberapa kawan…and since takde sape boleh bagitahu jawapan or at least make me satisfied, aku putuskan aku takkan tya lagi next couple la. Mana tahu ada yang batalkan hasrat nak mendirikan rumahtangga..huhu! Berdosa je aku..kan?

Situasi 2:

Aku bosan dengan soalan ni.

Azura / Ayu, bile ko nk kawen?

Mama..(papa lagilah jauh, kann..) pun tak pernah tanya or ungkit. Buat aku serabut untuk 3 saat pertama je!

Tapi untuk saat yang ke-4, aku akan bg salah satu daripada jawapan-jawapan ni:

A) Sibuk tya wat pe..?

B) Kenapa ko nak tahu..?

C) Esok! (jawapan yang aku selalu bagi kat Aty! Lepas tu, Aty sure marah!)

Aku akan kawen dengan orang yang akan kawen dengan aku. Aku tak rasa aku akan kawen dengan orang yang bercinta dengan aku. Mungkin dia individu yang sama, tapi dia semasa peringkat bercinta adalah dia yang berlainan bile masuk alam perkhawinan. Takkan jadi orang yang sama lagi.

Soalan aku. Korang akan hidup dengan orang yang semasa di alam percintaan or orang yang semasa alam perkhawinan. Klo korang impikan sepanjang hidup korang bersama orang yang sama semasa korang bercinta...korang dalam bahaya.

Terima la hakikat yang insan semasa di alam percintaan adalah insan yang berlainan dengan insan yang korang jumpe masa di alam perkhawinan..walaupun jasadnya sama!

Fikir-fikirkan lah!! Ini pendapat aku! =)

No comments:

Post a Comment