15 November 2009

Jawatan kosong. Baru wujud. Interested anyone?

Malam tadi tengok Tunjang Sa’adah. Awal – awal lagi bila aku tengok Che Wan Rozita jadi orang gaji rumah Norman Hakim, aku and housemate mula lah kutuk – kutuk kosong. Bukan pasal Norman Hakim dengan Memey, tapi more to orang gaji.

Topiknya lebih kurang macam ni.

Orang secantik Che Wan Rozita jadi orang gaji? Heh..! Mana ada?! Mesti kak-kak Indonesian yang awal-awal penuhi kuota orang gaji kat Malaysia ni. Teringat plak beberapa nama orang gaji yang pernah jaga aku dan 6 orang adik-adik aku dulu. Kak Nur, Kak Ema, Mbak, dan beberapa nama Indonesian yang aku dah lupa. Aku ingat nama maid yang baik-baik je. Yang aku tak ingat tu, memang takde ruang dalam kotak ingatan aku. Huh! Bad memories! That’s why, bila aku naik Darjah 6, papa berhentikan orang gaji kitorang and arahkan aku yang jaga adik-adik aku plus Anol yang baru umur 3-4 bulan. Hebat ko, Azura!

Then aku terfikir. Why not jadikan profesion orang gaji ni as government’s service? Sambil gelak – gelak, makan buah mata kucing…kitorang teruskan berangan.

Kakitangan kerajaan ek..?

Erm..maybe profesion orang gaji ni jadi Skim H. Mula dengan H17. Hahahaha. (Aku kne check pulak klo-klo currenty ada ke Skim H dalam gov’s services. Mcm tak pernah dengar. Hehehehe.)

H17. Orang gaji…tak sedap pulak. Sape la nak mengaku kat orang kampong bila Che Temah jiran sebelah rumah sibuk pagi-pagi berkunjung ke beranda rumah dan tanya, “Ko kerje ape kat KL tu, Joyah?” Rasa-rasa mesti Joyah tersipu-sipu je nak jawab, “Orang gaji…”. Itu pun pelan je jawabnya. Antara dengar tak dengar.

So, why not…H17. Pembantu Tadbir Rumah. Canteeeeeeekkk!

At least bila Che Temah tu tanya and belum sempat Joyah jawab, mak si Joyah, Makcik Semah cepat-cepat jawab, “Ala…yang tadbir-tadbir tu. Ape ntah panjangnya, tapi yang aku tau, dia buat kerja tadbir-tadbir la…” Mesti Joyah senyum. Makcik Semah lagi lebar senyumnya.

H17 ni under Kementerian mana? Perumahan? Heh..takkanlah sebab ada word Rumah kat hujung jawatan, so under Kementerian Perumahan. OK, then why not under Kementerian Sumber Manusia.

Hahahaha!

H17 then mesti ada H22, Pembantu Tadbir Rumah Kanan. Ada pulak H41, Pegawai Tadbir Rumah.

Then aku tertanya. Kat mana lak H17 ni nak punch-in? I mean their attendance? Fail kerja? CPD? PTK? Dalam aku ngomel-ngomel tu, housemate teman aku berangan dah tidur. Biar aku berangan sorang la!

Ha..berangan lagi. Berangan lagi. Eh, tapi betul ape. Daripada kita asyik hire Indonesian, amek pulak kat agent, labor duit ribu-ribu, Visa lagi… itu belum kes dera anak majikan, curi barang, larikan baby majikan, ‘larikan’ laki Cik Puan…huuuu. Shhuuhhh!

Why not buka peluang ni pada our own citizen (actually peluang tu ada, cuma since it’s orang gaji, xde kelas la kan? Klo H17 ni ada, mesti ramai nak apply since it’s gov’s.

Kat luar Negara dah ada la benda ni.

Mesti dapat selesaikan masalah Kak Zarina yang asyik pening pasal bibiknya. Hahahaha!

No comments:

Post a Comment